Thursday 13 April 2017

BIZ ONLINE VS OFFLINE

Rata-rata masyarakat kini ramai menjalankan business online. Tak kisah la biz apa-apa pun. Yang jenis malu2 pun boleh nak buat biz online ni. Maklumlah semua online, transfer Duit, pilih barang semua online. Cuma mungkin nak jumpa posmen tu offline. Ataupun kerani pejabat pos.

Yang berniaga offline tak kurangnya. Ramai jugak. Seronok wei jumpa macam2 ragam peniaga. Ada sesetengah penjual yang dah kenal kita dari jauh lagi dan senyum bila nampak kita datang ke kedai. Satu lagi kalau kita niaga offline, kita boleh jumpa macam2 ragam orang. Tengah2 ko tengah stress datang spesies yang pelik2 terus la ko geli hati.

Ok, saya nak cerita sikit la pasal diri saya. Sebenarnya saya banyak berniaga online. Rutin g2.Macam tersangat excited. Dan saya masih ingat thesis saya tahun akhir adalah pasal Business Online. Zaman tuh tak banyak lagi. Tapi ada la! Kekadang ada jugak saya buat offline biz.

Cerita offline ni ternyata berbeza dengan online. Sepertimana kalian semua tau kan, niaga online ni kan muka tak nampak, so x de la malu sangat. Semalam saya ada jual produk dan promote di whatapps group, ada sorang je tanya. Tapi tak beli pun, bla2. Saya pun amik produk 2 saya pergi jaja. Wah! Semangat, saya cakap tak sampai 5 minit terus la orang tuh keluarkan duit nak beli, siap nak beli sample beb. Tapi saya bagi yang baru la. Mungkin orang kesian kot tengok saya, terus licin pada hari kedua. Tak sangka la pulak. Lahai! Just sharing.

Korang tak tau nak niaga pe? Jom join Shaklee. Nanti saya cerita step by step yang menyeronokkan.

No comments:

Post a Comment