Friday 21 April 2017

SEMINAR DIABETES - KEHIDUPAN TANPA DIABETES.

Lama laks ku peram entry Diabetes ni. Excited sangat nak pergi seminar ni sebab kira majority family belah arwah ayah ramai yang diabetes. Ish, seram dengar. Bila sebut diabetis ni memang kaknaja seram sikit sebab kaknaja pernah jaga pesakit diabetis ni.  Sampai last sekali kaknaja pergi melawat pun kira yang dah last ward yang kritikal. Masa tuh balik terus insopp tak nak makan macam2,tapi kejap jer.

Ok, cerita diabetes ni dimulai dengan tanda-tanda di mana berat badan turun mendadak, (seorang teman turun 13kg lepas demam & detect diabetis), selalu haus, kerap kencing dan lesu. Ada juga mengaitkan kencing manis ni adalah selepas kencing, air kencing dihurung semut. Mohon hati-hati ya!

Untuk langkah awal, lakukan pemeriksaan darah berkala, ujian gula, jaga pemakanan. Kalau boleh elakkan yang manis, fast food, 3 in 1 dan yang seangkatan dengannya. Senaman & supplement pun sangat penting.

Ni satu lagi, nak makan jaga portion dan pastikan on time. Yang ni saya dapat tips dari Dietitian supaya tidak berlaku insulin spike. Banyakkan nak jaga. Make it simple.

Ok, nanti kita sambung vitamin apa yang anda patut consume sebelum sakit dan lepas sakit. Bagaimana ianya membantu anda.

Ceramah ni disampaikan oleh Dato Dr Azizon Othman Pakar Patalogi.

No comments:

Post a Comment