Tuesday 9 May 2017

PERIOD TIDAK TERATUR DAN HORMON.

Malam ni nak cerita kisah wanita, bukan kisah lelaki. Kisah lelaki lain hari ya. Kisah wanita ni adalah tersangat macam-macam.  Sepertinya setiap hari ada je kisah wanita yang kita dengar.

Antara kisah yang agak glamor, adalah haid tidak teratur. Macam2 istilah digunakan period tingtong, period tak betul dan sebagainya.

Bila jumpa doktor selalunya ia dikaitkan dengan hormon dan obesiti dan faktor2 lain seperti cyst, fibroid.

Kaknaja bukanlah orang yang pakar untuk membicarakan mengenai hormon. Cerita hormon pula macam-macam, ada hormon gembira bernama endorphin, hormon sedih dan lain-lain. Hormon adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar seperti mana kita melihat kudis atau luka. Tetapi kecelaruan hormon boleh menyebabkan kulit kusam, tua sebelum usia dan period tidak teratur.

Kekadang kita sendiri tidak tau hormon kita ni OK ke tak.  Masalah period yang tidak teratur ini adalah seperti period berpanjangan atau tidak datang langsung. Fuh, lagi celaru kiranya nak fikir period yang tak betul.

Kepada kaum perempuan, rajin lah kiranya menanda cycle period, bilangan hari dan masalah yang berkaitan. Di sini sekiranya darah keluar lebih 15 hari, anda wajib mandi wajib dan sembahyang. Darah hari ke 16 adalah darah penyakit atau darah istihadah. Tambah-tambah nak dekat puasa ni lagi pening nak kira, nak puasa ke tidak. Meh kaknaja share sikit, jika period berpanjangan, ambil kelendar dan tanda 15 hari period dan 15 hari suci. Faham? Kira 15 hari adalah tidak boleh puasa, 15 hari lagi suci walaupun masih ada darah yang dinamakan istihadah. Yang ni kaknaja rujuk doktor yea. Ustazah pun boleh bagi konklusi untuk masalah ini. Eh, terpanjang laks.

Vitamin Shaklee ada untuk membantu anda iaitu GLA COMPLEX. Kaknaja pernah jumpa doktor dan doktor rekemen supplement untuk mengatasi masalah kecelaruan hormon dan period tidak teratur, sengugut dan lain-lain.

Anda ada masalah ini?

Contact je Kaknaja.

0199399544

No comments:

Post a Comment