Thursday 11 May 2017

TAZKIRAH HARI JUMAAT

Tazkirah Jumaat

Just sharing ..         
          ''Oh , sebenarnya saya mahu share sesuatu daripada lecturer yang saya hormati .
Dalam kelas tadi , ada seorang sahabat bertanya , "Doktor rasa sesuai tak kahwin muda masa tengah belajar??" .
Jawapan doktor sangat menarik bagi saya .. Katanya , "Kalau saya ada anak perempuan yang minta kahwin masa belajar , akhlaknya bagus , pengurusan dirinya tersusun , hubungan dengan Allah terjaga , maka saya akan kahwinkan dia terus .. Lebih² lagi kalau satu kelas atau satu universiti .. Tapi , kalau anak perempuan saya yang minta nak kahwin tu , hidupnya dengan TV memanjang , akhlaknya entah ke mana , solatnya di hujung waktu , sudah tentu saya tak bagi"..
"Why?" .. Soal saya dalam hati .. Kemudian hati saya menjawab kembali , "Yela , maybe tak bersedia lagi la tu" .. Tapi ternyata jawapan doktor cukup berbeza ..
Katanya , "Kalau anak perempuan saya tu akhlak tak jaga , bangun tidur pun lewat dan saya pulak bagi dia kahwin , then what do you expect from her husband? A very good husband ke? Sedangkan janji Allah adalah lelaki yang BAIK adalah untuk perempuan yang BAIK .. Anak perempuan saya belum cukup baik , jadi saya bimbang dia bawa balik calon yang juga tidak baik" ..
Jawapan yang ringkas , tapi amat bermakna buat yang ingin bermuhasabah diri .. Saya suka pendekatan Dr Ridhwan .
Antara tips lain yang saya berjaya kaut adalah pesanan doktor pada kami which is , "Lepas ni bila you all kahwin , ada isteri atau suami , then suami atau isteri you all buat masalah atau sakit , benda pertama yang you all kena buat adalah SOLAT TAUBAT ..
Sebab ape??
Sebab dosa kita , boleh jadi asbab isteri atau suami atau anak kita jadi nakal , tak dengar cakap orang dan sebagainya" .. REFLECTING .. That is the concept .. So , sebelum kita nak tuduh orang lain salah , better kita tengok diri kita sendiri dulu bagaimana .. Fuhhhhh !! Memang TERBAIK tips doktor !!! 
          Share dan sebarkanlah agar ibu bapa dan rakan² anda membacanya !!! Tak salah kalau kita bermuhasabah untuk jadi much better kan 😉   Wallahua'lam ..

#worthreading
Seorg budak prempuan bersujud ketika lihat ais krim. Maka org tnya kpd dia: kenapa sujud? Dia pun jwb: mak saya bila dia gembira dia akan sujud.
Perelokkanlah didikan ke atas anak²mu.
👍  👍  👍  👍 
Seorang lelaki membaiki penghawa dingin masjid kemudian dia tolak upah yg diberi dan berkata: mak saya berpesan supya tidak ambil upah kerja utk masjid.
Org2 kagum dgn mak dia dan saya kagum dgn kbaikannya.
👍  👍  👍  👍 
Seorg org yg soleh ditanya mengapa pergi ke masjid sblum azan.  Dia jawab: azan utk pringatan kpd org2 yg lalai/lagho/ralik. Dan saya berharap aku tak tergolong dlm klgn mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan,keselamatn dunia akhirat)
👍  👍  👍  👍 
Aku tnya dia knapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia jwb: supaya org yg letak air di masjid diberi gnjaran.
👍  👍  👍  👍 
Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 ttg sseorg drpd mereka maka biarlah gosip tu terhenti stakat kamu shj. Dan klau betul terjadi berita tu berhenti stakat kamu shj, brmakna kmu tlah dpt phala tutup aib org. Baragsiapa yg tutup aib mna2 muslim, Allah akn tutup juga aib dia.
👍  👍  👍  👍 
3 doa yg wajar kmu ingt utk dibaca semasa sujud2 kamu:-
1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik.
2. Ya Allah, kurnialah kpd ku taubat nasuha sblum aku mati.
3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.
(Tnpa sbrang pengkhususan)
👍  👍  👍  👍 
Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.
Pringatn:~ buatlah baik walau sekecil kecilnya. '' ..

#copy dri group sebelah
#Al Iffa Tasleema

No comments:

Post a Comment