Thursday 16 February 2017

Ekzema, Alergik dan Gegata

Bercerita mengenai sakit kulit atau Ekzema adalah sesuatu yang tidak semua orang dapat merasainya. Lain padang lain rumput, lain orang lain penyakitnya.

Dari kecil lagi saya tersangat alah dengan seafood. Makan sikit mesti gatal jadinya. Saya juga penghidap resdung. Salah makan akan selsema, sakit telinga dan sakit tekak.

Pernah saya berjumpa doktor mengenai masalah kulit ini.  Dia memberitahu sakit kulit ni adalah sakit yang diwarisi dari ibu atau ayah. Ekzema, Athma dan Resdung. Seperti saya, saya dapat Ekzema dan resdung sebelah ayah, manakala adik beradik lain dapat Athma sebelah mama. Ada yang tak dapat langsung. Kuat betul antibodi adik saya ni. Doktor nasihatkan jaga makan dan ambil supplement.

Pernah masa saya belum kenal Shaklee , setiap tahun saya ambil Injection. Masa tuh memang tak tahu apa kesannya sehingga satu hari saya tergerak hati nak try Shaklee.

Berdasarkan pengalaman saya supplement memang sangat membantu untuk mengatasi masalah ini. Akan tetapi menjaga pemakanan pun sangat penting. Gaya hidup, cuaca, air dan pakaian yang dipakai pun merupakan faktor penyumbang.

Kita sendiri menjadi pemerhati kepada masalah kita. Agak-agak sesuatu tu menyumbang kepada masalah kulit, better stop. Contohnya kita gatal bila makan kambing, cuba elakkan.

Pengambilan vitamin B, Vitamin C, Alfafa dan Omega Guard membantu saya mengatasi masalah ini. Apa2 pun saya tetap terus mengkaji apa yang patut saya elakkan.

Kenapa? Sebab udara semakin kotor, air tidak bersih, makanan yang banyak perisa tambahan yang saban hari bertukar menyebabkan saya perlu berhati-hati dalam menjaga kulit. Bukan over nak jaga seperti ratu tetapi nak elakkan masalah lebih teruk. Kita kan nak hidup sihat.

No comments:

Post a Comment